29 August, 2020 skrevet af Jens BuchKlientbutikken.dk

Hvordan bliver du dygtigere som terapeut? At lave hjemmesider er måske ikke den helt rigtige vej at gå. Jeg mener, at flere terapisessioner har større effekt på din faglige niveau.

Erfaring kommer med træning

Som der står i mit Manifesto eller værdigrundlag (kært barn har mange navne), så brænder jeg super meget for, at psykoterapeuter skal bruge deres tid sammen med klienter og ikke sammen med deres computer og hjemmeside. Jeg tror helt enkelt ikke på, at du som terapeut bliver en bedre ved, at sidde ved computeren og lave en hjemmeside eller eks. bogholderi.

Du bliver til gengæld helt klart en bedre terapeut ved, at lave terapi med en klient. En klient der måske lider af en yderst stresset hverdag på arbejde, skilsmisse, dårlige familierelationer. Og den klient har brug for dig. Brug for, at du sidder i dit terapilokale sammen med vedkommende.

Hvis du fornemmer, at jeg igennem denne blog kommer til, at udtrykke min klare holding om, at terapeuter bør bruge deres faglige og personlige kompetencer til, at lave terapi med de klienter frem for, at lave hjemmesider. Så har du fornemmet helt rigtigt.

Jeg mener dog ikke, at alle terapeuter skal få deres hjemmeside lavet af et professionelt webbureau. Og det kommer bestemt an på, hvad det webbureau skal have for sit arbejde. Mere om hvordan du selv kan vurdere det, finder du i løbet af indlægget her.

Lad os nu komme igang.

Og velkommen til i øvrigt.

For det blev vist det man kalder “en lidt hård landing” og skyldes nok min tydelige passion for emnet som også udtrykkes i, at det blev en lidt længere artikel end først planlagt 🙂

En tur tilbage i tiden

Når jeg i overskriften skriver “Sådan bliver du en dårligere terapeut på kun 6 uger” så er der en vigtig pointe i den.
Og den vil jeg prøve at uddybe her i artiklen.

Samtidigt vil jeg også lige prøve, at sætte et helt enkelt/simpelt regnestykke op, så du bedre selv kan vurdere om du er enig med mig i, at det er langt bedre, at du arbejder som terapeut end som hjemmeside designer.

Men først, så vil jeg lige gå en tur tilbage i tiden.
Til dengang, hvor jeg sad i min stue og snakkede med en psykoterapeut om markedsføring. Helt bestemt om hendes hjemmeside.


Jeg sad der i min sofa med mine høretelefoner på. Hun havde nemlig ringet til mig. Og jeg vidste, at det godt kunne bliver en længere snak ( som det nogle gange gør ) Hvilket jeg også nyder.

For det giver altid en masse gode refleksioner om livet, at tale med hende. Og jeg håber hun også har tænkt sådan på det 🙂

Nå men, tilbage til historien. Hun er ingen undtagelse når det det gælder de mange gode, faglige, empatiske psykoterapeuter jeg har mødt og talt med igennem årene siden jeg selv tog uddannelsen på ID Academy i Silkeborg.

Hun var igang med, at lave en ny hjemmeside. Noget som hun havde gået og tænkt over i en længere periode. Fordi det betød noget for hende, hvilket signal hun sendte udadtil, hvilket jeg helt klart kan følge hende i.

Og nu var hun endelig gået i gang. Hun havde fulgt lidt med i nogle online kurser på nettet for, at se "hvordan man gør”. Og der er mange muligheder, skal jeg lige love for 🙂

Hun havde fundet ud af, at WordPress var et godt system for hende. Så alt var jo godt. Hun var ved, at få skrevet tekster, finde billeder osv.

Og det tager tid. Især hvis det skal være Perfekt Første Gang. (ved ikke om du kender det?) Noget jeg klart fraråder at gå efter. Du beder jo heller ikke din klient om at gøre alt perfekt, så snart han/hun går ud af din klinik vel??

Min erfaring er, at terapeuter har meget på hjerte. Ja, de har faktisk rigtig meget godt på hjertet! Og det galt også hende jeg havde i telefonen den dag 

Og det er perfekt, når du som terapeut skal lave tekster til din hjemmeside og på den måde fortælle verden omkring, at der findes en mulighed for et liv som er knapt så fyldt med stress. Hvis du bare får lidt hjælp til det.  

Én ting, lagde jeg dog særligt mærke til. Hun havde brugt ikke bare en eller to uger på hendes wordpress side. Hun havde faktisk brugt over en måned!
Selvfølgelig ikke fuldtid. Men det havde fyldt meget i hendes hoved og hendes tanker.
Tid som hun ikke brugte på, at være nærværende med klienter.

Og det her er noget af det sværeste for mig, at være vidne til. Fordi jeg har meget stor respekt for hendes psykoterapeutiske fagligheder. Hun har et virkelig fantastisk nærvær og empati. Hun hjælper helt sikkert hendes klienter.

Men KUN når hun sidder med dem i klinikken og KUN når hun er nærværende med dem!

Det duer simpelthen ikke!!!

Der er “sygt” mange der bøvler med stress mv ude i det omgivende samfund og så sidder hun bare der og laver hjemmesider?!?!

Gør hun så noget forkert?
Nej, ikke nødvendigvis. Set ud fra, at det jo er helt normalt, at mange terapeuter laver deres egne hjemmesider.

Set ud fra hendes økonomi og pengepung. Så er det skidt, meget skidt, hvilket jeg kommer ind på senere i denne blog.

Set ud fra hendes potentielle klienter. Så er det virkelig skidt, de ved måske ikke, at der findes en god psykoterapeut i nærheden der har gode værktøjer til, at hjælpe dem fri for den stress der er ved at ødelægge deres liv.

Opsummeret:

  • Jeg har snakket med mange terapeuter om deres markedsføring.
  • Der er “sygt" mange stressede i danmark
  • Det er normalt, at fagligt dygtige terapeuter selv laver deres hjemmeside
  • Det duer simpelthen ikke!
  • Hun gjorde ikke noget forkert.

I de gode gamle dage

I gamle dage, der kunne man som terapeut opsætte en seddel i den lokale Brugs. Se det var da til, at forholde sig til!

I dag hvor folk bruger meget af deres tid ved computeren, der er det hjemmesiden som er “din seddel i brugsen”.

Og det, er det bestemt ikke blevet mindre kompliceret af. Bare se på det kæmpe hav af uddannelser og kurser der findes i netop, at lave hjemmesider. Det er et kæmpe marked i sig selv. 

Nu er det selvfølgelig ved, at være en del år siden, at folk så sådanne opslag i brugsen. Men jeg kan huske, at det var en stor opslagstavle i vores lokale brugs, hvor borgere fra oplandet kunne opsætte deres små/store sedler op på tavlen.

Hvilken var en super og gratis ordning. Og brugsen var glad, for det trak kunder i butikken. - så helt gratis var det nok ikke:-) Det er lidt som sociale medier gør det i dag. Du kan “gratis” opsætte et opslag på Facebook som andre så kan se.

Forskel på "Hittepåsomhed"

En ting jeg specielt husker som barn var, at der var stor forskel på folks “hittepåsomhed” når det handlede om at gøre disse opslag synlige.

Der var store, små, hvide, gule, grønne, blå men der var også nogle der var klippet i mønster eller hvor der hang et gammeldags billede sammen med sedlen. Jo, jo, der var nok, at give sig til, når mor var inde og handle.

Og der var helt klart nogle som var mere iøjnefaldende end andre. Lidt som du ser med opslag på Facebook, Instagram, linkedIn, hjemmesider i vores nuværende hverdag.

Opsummeret:

  • Mange ting er forandret - Mange ting er ikke forandret.
  • Som barn var jeg fascineret af de mange forskellige opslag i brugsen.
  • Idag er jeg fascineret af de mange opslag på sociale medier og hjemmesider.
  • Der er stor forskel på hvilken former og faconer opslag og hjemmesider har.

Der er brug for en hjemmeside model til terapeuter.

Det kan godt være, at metoderne har ændret sig inden for markedsføring. Men det er stadig de fuldstændigt samme grundprincipper.

Det handler om, at lave noget der fanger opmærksomheden hos dem du reelt gerne vil i tale med og så derpå bygge en god relation mellem dem og dig der gør, at de får lyst til, at booke en tid ved dig.

Og en af de gode ting er, at vi i dag kan gøre brug af hinandens erfaringer, hvis vi samles om opgaven. Derfor har jeg lavet klientbutikken. Som har fuld fokus på, at hjælpe terapeuter med, at få fokus på deres klienter frem for, at sidde foran computeren og lave hjemmesider.

Jeg har selv “studeret” terapeut hjemmesider i årevis og har efterhånden fået en hel del viden om hvad der virker. Og samtidigt undersøgt hvordan man kan fjerne de mere teknisk krævende hjemmeside opgaver så det var nemmere at være terapeut.

En stor forhindring for terapeuten

Jeg opdagede blandt andet en ting, der var en stor forhindring for, at terapeuterne fik et professionel webbureau til, at lave deres hjemmeside. Det var økonomien.
Det koster hurtigt 10.000kr at få lavet en ny hjemmeside. Derudover kommer vedligeholdelse.

En anden forhindring var, at den professionelle web designer, sjældent havde været i terapi selv, eller været terapeut for den sags skyld. Altså terapeuten og webdesigneren talte 2 forskellige sprog!

Derfor var der brug for et koncept, med små månedlige betalinger og helst til cirka samme pris som en klient betaler for en session og hvor webdesigneren forstår hvad psykoterapi gik ud på.

Opsummeret:

  • Der er brug for noget der fanger klienternes opmærksomhed. Så de ved der findes hjælp.
  • Der var brug for et koncept der havde fuld fokus på hvad der virker for terapeuterne.
  • En færdig hjemmeside inkl. løbende vedligehold måtte helst ikke koste mere end hvad en typisk klient betaler for en session.

Økonomien ved at lave hjemmesider.

Jeg lovede at komme med et helt enkelt regnestykke på hvad der koster, at en terapeut selv laver hjemmesiden.

Jeg lavede for sjovs skyld, et regnestykke med en terapeut om hvad det kostede hende, at lave hendes egen hjemmeside. Og det skulle vise sig, at være alt andet end “for sjov!”

Baggrundstal for regnestykket

  • Hun havde købt 2 online kurser.
  • Den ene kostede 4195 kr og den anden til 3315 kr (tilbudspris)
  • Hun brugte derefter lidt penge på licenser til diverse plugins mv til hendes hjemmeside talt 689 kr.
  • Hun købte et domænenavn 50,44 kr (om året)

Samlet set købte hun for 8249,44 kr.

Hvilket jo ikke nødvendigvis er meget for en hjemmeside. Lige bortset fra, at den jo endnu ikke var lavet. Dertil kom så webhotel som kan gøres billigt, men kvalitet er som oftest også derefter.

Tidsforbrug

Hun brugte nu, over de næste 6 uger, 5 timer om ugen på, at se kurserne og samtidigt lave hjemmesiden. "Learning by doing" som man siger.

Dvs hun brugte 6 gange 5 timer, i alt 30 timer på at lave hendes hjemmeside.
Hun ville gerne have brugt lidt mere tid. Men kunne simpelthen ikke finde det i kalenderen. Familien ville jo også gerne se hende lidt om aftenen.

Så nu er det store spørgsmål, hvad koster de 30 timer pr time?
Jeg har sat dem til 600 kr/time. Da hun normalt kører med 750 kr pr session a 75 min, hvilket er et meget godt gennemsnit iblandt de terapeuter jeg mødt i min tid.

Hun kunne naturligvis ikke have klienter i den tid hun arbejde på hendes hjemmeside, så der er noget tabt arbejdsfortjeneste.

30 timer a 600 kr/timen er lig med 18.000kr

Opsummeret:

  • 8.249,44 kr for kurser, licenser, domænenavn osv.
  • 18.000,00 kr for hendes tabte arbejdsfortjeneste.
  • 26.249,44 kr havde hendes hjemmeside kostet.

Var hun tilfreds med hjemmesiden?

Og selvom det er en lidt dyr hjemmeside, så tænker jeg, at det er okay hvis hun er virkelig glad for resultatet.

Problemet er bare, at det var hun ikke. Faktisk synes hun, at det er blevet lidt en “kompromis” hjemmeside og tænkte på hvad hendes kommende klienter og besøgende på hjemmesiden mon vil tænke?
Ville de få lyst til booke en tid, eller vil de forlade hjemmesiden, fordi den ikke var ret god?

Altså! - En kompromis hjemmeside til 26.249,44 kr!!!

En kompromis hjemmeside der er langt dyre end et normalt webbureau skal have for en ny hjemmeside.

Selvfølgelig kan man altid diskutere hvad den rette pris er for hendes tabte arbejdsfortjeneste. Nogle af timerne, ville hun måske ikke have haft en klient alligevel.
Men som hun sagde, “jeg ville nok læst en del fagligt stof eller meditere i stedet, så jeg kunne blive bedre til den næste klient.”

Jeg spurgte (med et smil på læben): Kan man sige, at du ved at lave din egen hjemmeside er blevet en dårligere terapeut på de 6 uger?

Ja, det er nok ikke meget forkert at sige, sagde hun meget eftertænksomt.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så kommer der løbende udgifter som hosting/webhotel, vedligeholdelse, opdateringer, fornyelse af domænenavn (nogle steder).

Opsummeret:

  • Det kan hurtigt blive en dyr omgang, at lave sin egen hjemmeside.
  • Ikke alle har flair for, at lave hjemmesider (eller lysten til det)
  • Man risikere, at blive dårligere psykoterapeut ved "gør det selv” hjemmesider.
  • Efter hjemmesiden er lavet, kommer der også vedligeholdelse og andre udgifter.

Konklusionen på denne blog

Nu kunne den skarpe læser tænke. Ahh, Jens. Nu er du jo også ude på, at sælge hjemmesider.
Og der må jeg sige, det er kun den halve sandhed.

Jeg er “ude på” at terapeuter skal kunne fokusere så meget så muligt af deres tid på, at hjælpe klienter. Og det mener jeg, at gør de bedst ved, at lave nærværende terapi.

Jeg har endnu tilgode, at se en terapeut, der er blevet en bedre terapeut ved, at lave og opdatere hjemmesider. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Gælder det alle terapeuter?

Faktisk mener jeg, at de terapeuter der har flair for det og elsker at lave hjemmesider. Der kan det måske være en fordel. Det giver en god indsigt i hvad der sker bagved en hjemmeside.

Det kan også give en måde, at udfylde “tomme" tidspunkter hvor de ikke har klienter og dermed alligevel ikke ville tjene noget.

Men hvis de så begynder, at betale for dyre kurser så ender de nemt med at betale for meget for hjemmesiden. Set i forhold til et abonnement ved en der arbejder med terapi hjemmesider til dagligt.

Sammen bliver vi stærkere

Terapeuter har dog ofte svært ved, at samle viden fra de mange andre hjemmesider som en professionel helt naturligt har med i bagagen.
Kort sagt, de har ikke meget data og erfaring at gøre med.

Og det kan nemt for en indflydelse på den succesrate der er med hjemmesiden. Altså om besøgene rent faktisk booker en tid ved dig.

Jeg vil også sige, det kommer meget an på hvad din hjemmeside mand/kvinde tager for sin service. Hvis det koster det samme som en klient time pr måned. Så tænker jeg ikke der er meget, at betænke sig på. Med mindre du virkelig elsker, at lave og vedligeholde hjemmesider.

Du risikere tydeligvis, at blive en dårligere psykoterapeut ved selv, at lave og vedligeholde din hjemmeside.

Din tur: 

Hvornår tænker du det giver mening, at terapeuter selv laver deres hjemmeside? 

Eller der der måske dele af hjemmesiden hvor det er bedst, at terapeuten selv "gør arbejdet?"

Måske har du andre tanker omkring hjemmesider du gerne vil dele? 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Den gennemskuelige vej til en ny hjemmeside og vedligehold af den nuværende

Autentisk hjemmeside i øjenhøjde for terapeuter:

til en fast månedlig pris

For mange terapeuter giver deres hjemmeside og markedsføring hurtigt anledning til stress, tvivl og skyldfølelse fordi det kan virke uoverskueligt og der er altid lige noget der burde gøres.

Derfor har jeg lavet et medlemskab hvor du kan få en autentisk hjemmeside i øjenhøjde. Jeg sørger for, at du bliver forstået og at din hjemmeside giver dine klienter mulighed for, at lære dig, at kende på en let forståelig og nærværende måde.

Du kan altså slappe af og nyde, at du nu har en "hjemmeside mand" der går op i at tale et pædagogisk  og forstående sprog.

Alt sammen indeholdt i et medlemskab.

Har du brug for en ny hjemmeside, så kan du få det for et beløb der bestemt også er i øjenhøjde.

Book en tid til et online møde (eller tlf) med mig. Så hjælper jeg dig godt i gang.

Tilmeld dig og få inspiration til hvordan du får mere fokus på dine klienter end din hjemmeside.

>