15 October, 2020 skrevet af Jens BuchKlientbutikken.dk

Et gammelt udtryk der er gået i arv i generationer. Spørgsmålet er om det stadig har sin plads ikke mindst i psykoterapeutens verden.

Et gammelt udtryk der er gået i arv

Den blinde vinkel

Det er et udtryk der bliver brugt i rigtig mange sammenhænge og igennem mange generationer. Jeg har hørt min mor, mormor og mange andre bruge dette udtryk. Uden jeg rigtig tænkt mere over det. Livet går videre.

En dag hvor en psykoterapeut, brugte det om mig, blev min nysgerrighed vagt. Hvor kommer der fra og hvad betyder det rent faktisk? Jeg har selvfølgelig en klar ide om hvad det betyder eller menes med det.

Men er det nu også sådan det oprindeligt blev ment i tiderens morgen eller hvornår det udtryk blev opfundet?

Er det over hovedet relevant, at bruge i psykoterapiens verden? Det spørgsmål handler bloggen om i dag. Samt tips til hvordan du tænder for din egen blind vinkel alarm, eller får fat i den hvis du ikke har en.

Jeg startede som mange andre med, at Google mit spørgsmål:

“den blinde vinkel”

Og ja, der kom 722.000 resultater op. Et vanvittigt stort antal steder det udtryk findes. Hold da op!

Jeg kunne se, at der var en del Youtube videoer, der var en bog med navnet. En i øvrigt ret genial titel tænker jeg, er du enig?
I øvrigt står der om bogen, at forfatteren ikke garantere, at udrydde alle idioter på din vej… Så kan man jo tolke lidt på det…

Der var også en side om det på Wikipedia. Det handler nu mest et TV program. Tilbage fra 2011. Til Wikipedia

Er du til fantastiske Netflix film som har sin inspiration i virkeligheden. Så har jeg nederst i blogindlægget skrevet et link til en af mine totalt ynglings film (top 5), hvor hovedrollen i den grad agere som Den Blinde Vinkel og det på en måde som vi er mange der kan lære meget af.

Ja, der er virkelig lagt op til et spændende og lærerigt blogindlæg i dag. Jeg glæder mig til, at høre hvad du synes, er det bedste ved dagens blog.

Opsummeret:

  • Udtrykket er brugt i generationer.
  • Der findes vanvittigt mange steder på nettet med udtrykket.
  • En psykoterapeut stjæler billedet på forsiden af Google.
  • Du kan finde en af mine ynglingsfilm nederst i bloggen.

En psykoterapeut stjæler overskrifterne

Noget af det der fascinerede mig mest var, at det faktisk var en psykoterapeut der udfyldte de fleste punkter på googles side 1, da jeg Googlede “Den blinde vinkel”.

Det er Ole Vadum Dahl, min gamle… øh, jeg mener naturligvis Tidligere underviser i psykoterapi på ID Academy. En underviser som jeg så (og ser) ret meget op til.

Han har lavet hele 7 længere (time lange) video interviews som han kalder Den Blinde Vinkel. Du kan se dem alle her (Youtube videoliste) måske du kan blive inspireret til, noget indhold du vil lave på din egen blog.

Skal man hedde Ole Vadum Dahl og have 1000vis af visninger for, at det bliver til god online markedsføring?

Ikke nødvendigvis. Faktisk kan det hurtigt gå hen og blive et ræs om, at få de bedste “Forfængeligheds Målinger”. Noget jeg har skrevet om i mit mest læste blogindlæg du kan finde her Dine klienter vil ikke have et 8mm murbor de vil have et hul.

I bund og grund handler det om, at have fokus på hvilke mål du har for din terapeut praksis/klinik. Og så prioritere opgaverne der ligger på vejen hen i mod dit mål.

Her vil jeg klart anbefale, at du tager en times sparring med din “hjemmeside snedker” eller webudvikler som det ofte hedder i fagsprog.

En time koster typisk 8-1200kr. Det kan være givet super godt ud, i forhold til, at bruge 3, 6 eller 12 mdr på, at lave blogindlæg eller andre opgaver der ikke rigtig hjælper dig frem til dine mål.

Er du medlem i Klientbutikken? Så er det med i abonnementet. Du ringer, skriver, eller endnu bedre booker en tid i min kalender.

Opsummeret:

  • Ole Vadum Dahl har lavet videoer som måske kan inspirere dig.
  • 1000vis af visninger er ikke nødvendigvis god markedsføring.
  • En times sparring med din hjemmeside snedker, kan spare dig for meget træls eller unødigt arbejde.

Terapeuten der kaldte mig sin “blinde vinkel alarm”

Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle tage det som et kompliment, da hun sagde det. Så jeg spidsede ørene og lyttede.

Terapeuten:

"Igennem mine mange år som menneske og som selvstændig. Er jeg ofte blevet tilbudt mange forskellige favorable tilbud. Ofte med lovning på, at jeg kunne komme til, at ligge i overhalingsbanen i livet, i min branche, på motorvejen. 
Det har vist sig ikke altid, at være så fantastisk godt et tilbud og nogle gange var det slet ikke rart, at ligge i overhalingssporet. Fordi det gik utroligt stærkt og hjalp mig ikke nødvendigvis frem imod mine mål.

Derfor har det været rart, at kunne ringe til dig og få en snak om det nu også var så fantastisk en ide, at køre annoncer som sælgeren i telefonen sagde. Du har på den måde fungeret som min blinde vinkel alarm i bilen. Den lyser og bipper når jeg er ved, at trække ud til overhaling samtidigt med, at der kommer en bil bagfra i min blinde vinkel.”

Ja, der findes faktisk på nyere biler, en lampe og/eller lyd som giver alarm når du er ved, at ville overhale samtidigt med, at der ligger en bil i din blinde vinkel.

Super smart! eksempel kan du se her

Nå men tilbage til historien.

Terapeuten sammenlignede mig altså med hendes sidespejl i bilen. Og hvor flatterende det end lyder, så er jeg faktisk beæret over, at hun har den tillid til mig.

For selvom jeg ikke mener, at have den endegyldige sandhed omkring online marketing.

Så har jeg alligevel set ret meget efterhånden, jeg har snakket med og givet sparring til mange terapeuter omkring deres hjemmesider. Nogle vil kalde det erfaring. Det er jeg nok lidt for jysk til, at kalde mig selv endnu.

Jeg ved, at terapeuter ligesåvel som andre bliver ringet op (til tider ustandseligt) af sælgere inden for online marketing. Og de lover tit ret meget.

Kan de leve op til det?

Tja… Hmmm…

Jo, altså nogle kan. Ofte så plejer jeg, at anbefale man laver en reel måling på hvad de rent faktisk levere.

Ja, man kan måle meget hvis ens hjemmeside er lavet rigtigt.

Det er jo helt ok, at betale “den smarte sælger” penge, hvis han/hun bare levere annoncer mv der giver dig flere penge. Eksempelvis i form af flere besøgende eller bookende klienter i din praksis.

Hvis ikke, så er det med at få stoppet! Og det er ofte langt nemmere at tage den beslutning hvis du kan se tal, sort på hvidt. 

Opsummeret:

  1. Jeg blev sammenlignet med en del af et sidespejl.
  2. Jeg er beæret.
  3. Smarte sælgere der levere, send dem flere penge!
  4. Smarte sælgere der ikke levere, stop dem omgående!

Er dit sidespejl indstillet forkert?

På siden om “undgå blinde vinkler” link til autokonzept der kan du læse, at det ikke er nok at have sidespejl på din bil. De skal også være indstillet korrekt, så de rent faktisk hjælper dig med, at se i din blinde vinkel.

Det er i øvrigt super godt illustreret på den hjemmeside hvordan de bør indstilles og hvorfor det er så ekstremt vigtigt med den indstilling.

Når det gælder online marketing så er problemet ofte, at de færreste måler (ser i spejlet) hvordan det faktisk køre. Og hvis der ringer en smart sælger og de (terapeuten) er utilfreds med antallet af klienter, så kræver det rygrad at sige nej.

Man bliver nemt ramt af “shiny new object syndromet” som jeg skrev om i artiklen: Det berygtede "shiny nye object syndrome"

Tip:

Prøv at sige følgende næste gang der ringer en smart sælger:

“Det lyder rigtig spændende, send lige tilbuddet på en mail, så vender jeg det lige med mit webbureau.”

Det vil tit skelne de lidt for smarte sælger fra dem der har rent mel i posen og har et reelt produkt de står inde for.

Min mentor og forretningsmand fortalte, at han i mange år altid sagde til sælgere:

"Det tilbud skal jeg lige vende med min sparringspartner."

At hans sparringspartner så var hans kat, fortalte han ikke sælgeren om. For mig var han en god "blind vinkel alarm"

Eventyret: Kejserens nye klæder

Problemet med ikke, at måle på din markedsføring opstår, når annoncerne fra den smarte sælger, ikke virker, for du kan jo ikke sige til sælger, 

“Hey du! Det virker jo ikke!”

Man får lyst til, at citere drengen i HC Andersens eventyr, “Kejserens nye klæder” 
Der hvor drengen siger “Han har jo ingen tøj på” eller i tilfældet af den smarte sælger kunne du passende sige “Din annoncering virker jo ikke”

Faktisk passer det perfekt til visse smarte sælgere (og ja, der findes heldigvis stadig masser af gode sælgere der faktisk er ude på at hjælpe dig). For i fortællingen siger skrædderne til kongen, at de lige har brug for lidt flere guldmønter inden resultatet er synligt 🙂

Derfor er det være en fordel, at have en blind vinkel alarm “installeret”. Det kan helt enkelt ske på den måde, at du ringer til din hjemmeside mand/kvinde og fortæller om det tilbud du har fået.

Nogle gange sender medlemmerne i Klientbutikken helt enkelt tilbudsmailen videre til mig. Så kan jeg ofte rimelig nemt gennemskue om det er noget der bør undersøges videre.

Og lad mig lige hurtigt indskyde. Hvis manden i telefonen siger, tilbuddet gælder kun i dag! Så bare læg du bare røret på! Det er ikke en seriøs sælger du er blevet ringet op af.

Hvis nu det er et reelt og godt tilbud

Hvordan får du så mest ud af tilbuddet? Hvordan måler du om det giver værdi?
Skal der ændres noget på hjemmesiden for, at måle eller bruge tilbuddet godt nok? Det er her du skal bruge dit klippekort eller anden ordning du har med din webmand.

(er du medlem ved Klientbutikken er det inkluderet)

Opsummeret:

  1. Et sidespejl hjælper dig kun, hvis det er indstillet på din blinde vinkel.
  2. Uden gode målinger, kræver det i den grad rygrad at sige nej.
  3. Han har jo ingen tøj på!
  4. Sparring er gratis for dig som medlem i Klientbutikken.

Konklusion

Først og fremmest. 1000 tak fordi du har fulgt med helt herned af siden. Jeg håber at det har kunnet inspireret dig til, holde øje med din blinde vinkel, når det gælder online markedsføring.

Er det gode gamle udtryk “den blinde vinkel” stadig aktuel i psykoterapiens verden. Det mener jeg helt bestemt. Psykoterapeuter har lige som alle andre blinde vinkler. En af dem handler tit om online markedsføring.

Og det er jo helt naturligt, for det er jo en psykoterapeut uddannelse og ikke en webudvikler uddannelse du har taget.

Lad dig gerne inspirere af de dygtige, fremstormende psykoterapeuter du kan se på nettet. MEN lad dig ikke forføre af diverse forfængeligheds målinger. For det bringer dig sjældent hen i mod dit mål.

For det er netop hvad det er "forfængeligheds målinger!"

Nogle har installeret en blind vinkel alarm i deres bil. Virkelig genialt! På samme måde kan du bruge mig eller andre hjemmeside designere til, at gøre dig opmærksom på dine blinde vinkler.

Smarte sælgere der levere: Send dem flere penge!
Smarte sælgere der ikke levere: Stop dem så hurtigt som muligt!


Det er absolut nemmest når du har reelle tal, at tage beslutningen ud fra.
Det er absolut nemmere, at sige til sælgeren. “Det lyder spændende send lige tilbuddet på en mail, så vender jeg det lige med mit webbureau.”

Min totalt ynglingsfilm

Min totalt ynglingsfilm, i hvertfald i min top 5.
Der finder du The Blind Side med Sandra Bullock.
Kort filmklip, finder du her på Youtube  og du kan finde filmen i fuld længe i Netflix.

Ps. Jeg fandt aldrig rigtigt ud af hvor udtrykket "den blinde vinkel" oprindeligt stammer fra. Har du svaret, så er du super velkommen til, at skrive det i kommentarfeltet lige herunder.

PPs. Hvad var det bedste ved dagens blogindlæg? Manglede du noget? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.

Ha en fantastisk dag, hvor vi igen gør en forskel for hinanden!

Jens

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Den gennemskuelige vej til en ny hjemmeside og vedligehold af den nuværende

Autentisk hjemmeside i øjenhøjde for terapeuter:

til en fast månedlig pris

For mange terapeuter giver deres hjemmeside og markedsføring hurtigt anledning til stress, tvivl og skyldfølelse fordi det kan virke uoverskueligt og der er altid lige noget der burde gøres.

Derfor har jeg lavet et medlemskab hvor du kan få en autentisk hjemmeside i øjenhøjde. Jeg sørger for, at du bliver forstået og at din hjemmeside giver dine klienter mulighed for, at lære dig, at kende på en let forståelig og nærværende måde.

Du kan altså slappe af og nyde, at du nu har en "hjemmeside mand" der går op i at tale et pædagogisk  og forstående sprog.

Alt sammen indeholdt i et medlemskab.

Har du brug for en ny hjemmeside, så kan du få det for et beløb der bestemt også er i øjenhøjde.

Book en tid til et online møde (eller tlf) med mig. Så hjælper jeg dig godt i gang.

Tilmeld dig og få inspiration til hvordan du får mere fokus på dine klienter end din hjemmeside.

>