17 September, 2020 skrevet af Jens BuchKlientbutikken.dk

Shiny New Objekt Syndrom, beskriver perfekt hvordan vi terapeuter har nemt ved, at blive “fanget” i at skulle prøve det sidste “nye”. Til trods for vi måske allerede har noget der virker.

Problemet er, at det hurtigt kan koste tusinder af kroner. Det sker næsten altid, når vi er pressede og har svært ved, at være objektive.

I dag, giver jeg dig ét specifikt bud på hvordan du undgår, at blive fanget af SNOS. (uden at det koster penge)

Har du travlt - så se i indholdsfortegnelsen.

Er du ramt af SNOS?

Det er ikke ualmindeligt for terapeuter, at blive ramt af SNOS (Shiny New object syndrom)

Sagt på godt jydsk “Skindende Nye Objekter Syndrome.” Det sker i øvrigt også er for rigtig mange andre i vores samfund. Problemet er bare, at det fuldstændigt kan forhindre dig i, at opnå dine mål som psykoterapeut.

Lad mig tage et praktisk eksempel. Du har igennem en længere periode arbejdet på, at få flere klienter i din klinik. Du har indimellem lykkedes med det. Udfordringen er, at holde det konstant.
En dag, hvor du sidder og slapper af i sofaen efter en hård arbejdsdag, åbner du lige din bedste ven mobiltelefonen. Det er det ihverfald for nogle personer måske ikke lige dig men så i hvert fald naboen 🙂

Okay, nu du åbner så mobilen og klikker på Facebook appen for, at se om der er sket noget nyt “ude i verden”.
Og midt i alt den inferno af nyheder, reklamer osv, der er en person der fortæller om det seneste nye indenfor online markedsføring. Han fortæller, at det bare er en helt fantastisk (og uudnyttet) mulighed for hjemmesideejere der vil have flere besøgende og han har (helt tilfældigt) lavet et mini-kursus omkring det.

"Det er dæleme smart og nemt"

Du tænker, “det lyder dæleme smart (og nemt). Jeg kunne virkelig godt bruge flere besøgende på min hjemmeside. Eller rettere, jeg gad virkelig godt have så mange klienter, at jeg kunne leve 100% af min klinik.“

Og derfor klikker du helt naturligt ind og læser mere om denne nye smarte mulighed. Og jo, det viser sig at være en rigtig god ide til, at få flere besøgende. Uden at det koster alt for mange penge (eks 995kr) og så det er nemt at klikke “Køb”

Nogle uger senere, sidder du i din sofa igen. Okay, du har nok siddet der nogle gange siden…. Men for eksemplets skyld og for, at denne blog ikke bliver ekstreeeemt lang, så springer vi lige nogle uger frem. 

Opsummeret:

  • SNOS, forhindre rigtig mange psykoterapeuter i, at opnå deres mål.
  • Det rammer dig selvom du bare sidder i din sofa.
  • Selvom man bombarderes af nyheder på Facebook, så får man alligevel øje på det mini-kursus og køber det med få klik. Det er næsten for nemt.

Et stykke ude i fremtiden

Okay, så nu er der gået nogle uger og sofaen har igen vist sig fra sin bløde side.
Og ingen sofa uden Facebook - flertallet af danskere bruger sofa og Facebook hver dag, så jeg har ret stor chance for at gætte rigtigt 🙂

Denne gang ser du en annonce, fra den selvsamme online ekspert og du opdager: at du da i øvrigt ikke har fået gjort mere ved det, siden du købte kurset fra ham”
Og hvis du lige som jeg, kan få ret blandede/trælse følelser ved tanken om ikke, at være kommet videre med det som ovenikøbet har kostet penge. Så er vil jeg bare sige, “velkommen i klubben.”

Dobbelt op!

Og hvis du lige som jeg, har prøvet det mere end én gang, så ved du præcis hvordan det føles, at være ramt af SNOS (Shiny new object syndrom). Faktisk er jeg 100% overbevist om, at det er et ret udbredt fænomen, ikke kun iblandt psykoterapeuter.

Så hvad gør du?

Ja, det fuldstændige katastrofale er, at hvis du gør som virkelig, virkelig mange. Ender du med ikke at gøre noget som helst.
-Altså lige udover, at gå rundt med de der blandede følelser heriblandt især frustration og selvbebrejdelser over ikke, at have gjort noget.

Nu er du selvfølgelig ikke som alle andre. For nu er du opmærksom på dig selv og risikoen for, at falde ind i den fælde. Så du tager fat i din kalender og skriver ind hvornår du vil “kigge” på den opgave der ligger og venter.

Du skal kun kigge i opgaven

Bemærk jeg sagde “kigge” på opgaven som i, at du ikke skal udfører opgaven/minikurset der.

Og det er pokkers vigtigt, at du kun kigger på minikurset der. Alt for ofte overser folk den ekstremt vigtige ting det er, at planlægge udførslen. Især hvis det er noget nyt du skal lære.

Opsummeret:

  • Ingen sofa uden Facebook 🙂
  • Du bliver mindet om, at du da vist nok har et kursus du mangler, at få kigget på.
  • Der findes en klub der hedder SNOS (uofficielt)
  • Du skal kun “kigge” på opgaven i første omgang.

Tommelfinger reglen imod frustration

Min erfaring er, at når jeg har planlagt en opgave. Så tager det tit halvt så lang tid som jeg regnede med, hvis det er noget jeg har prøvet mange gange før.

Det tager dog ca. 3 gange så lang tid som jeg “troede” når det er noget jeg ikke har prøvet det før.

Og så ender jeg bare med flere frustrationer end jeg startede med. Reelt fordi jeg har sat alt for lidt tid af til det da jeg “kiggede” på opgaven.

Okay, så jeg anbefaler klart, at du kun kigger i første omgang. Og lige nu skal du kun “planlægge” hvornår du vil gøre det.
Brug din kalender, find et tidspunkt hvor du i ro og mag kan se på mini-kurset. Se hvad det indeholder, af videoer, tekster, dokumenter og hvad det kræver af din tid at udfører de opgaver der ligger i det.

Og ja, jeg overraskes stadig over, at nogle forventer de kan gennemfører kurset hurtigere end længden af de vidoer der ofte følger med kurset. En god tommelfinger regel er - hvis en undervisningsvideo tager 10 min, så tager det 25 min at se den.

Din kalender:

Ja, tag din kalender frem lige nu!
Få planlagt, hvornår du vil kigge på det der mini-kursus (eller noget andet du har købt, fået som du gerne vil have styr på). Jeg venter gerne her så længe…

Lige inden du går helt i forsvars modus og siger:
“Ja, ja Jens. Den er god med dig, du har jo nemt ved, at være super struktureret og er vant til det.”

Hmm…. ja, det kan du jo godt sige, virkeligheden er bare fuldstændig anderledes.

Jeg kan fortælle, at jeg er super duper ustruktureret. Faktisk score jeg helt vildt højt i én bestemt profil i de fleste persontype test. Og det er altid den ustrukturerede profil jeg ligger så højt i.

Så jeg er ekspert i, at være alt andet end struktureret og har altid hadet når nogle snakkede om struktur. Jeg må også bare erkende, at struktur faktisk hjælper mig ret meget når det handler om, at gøre en forskel for andre og DET kan jeg forholde mig til!

Har du fået det skrevet ind i kalenderen?
Fantastisk! Godt gået!

🙂

Opsummering:

  1. Nye ting tager altid 2-3 gange så lang tid som man/jeg regner med.
  2. Det giver tit frustration, når jeg ikke kan nå færdig til den tid jeg havde planlagt.
  3. Jeg er blevet mere og mere ven med “struktur” som tiden går.
  4. Og du har fået sat noget i kalenderen. Godt gået!

Forbi sofaen med absolut NUL % flere klienter!

Okay, så godt så langt. Og tak fordi du stadig læser med 🙂

Nu tager vi lige et kæmpe spring frem i tiden…

Forbi flere tidspunkter i sofaen, Facebook og hvad der ellers sker i et travlt hverdagsliv.
Helt forbi der hvor du rent faktisk ikke alene har “kigget” på opgave, men faktisk er igang med, at skulle udfører de opgaver der ligger i minikurset.

Du finder måske lige som jeg ud af, at nye ting bare tager lang tid. Der er en fase hvor det er sjovt, spændende og interessant og så er der en fase, hvor det begynder, at blive lidt frustrerende fordi noget ikke helt er som anvist i kurset. Hvilket er fuldstændigt normalt!

Der er så mange forskellige systemer, programmer, opsætninger, versioner at det faktisk er sjældent, at 2 personer oplever det ens. Selvom de kigger på samme online kursus. Og visse ændringer i hjemmesiden, kan få siden til ikke at virke længere.

Ikke noget mærkeligt i, at mange går i stå midt i processen med, at implementere noget nyt på deres hjemmeside. Måske har du prøvet, at du kommer godt igang og så ender du med, at have lavet noget du slet ikke er tilfreds med. Faktisk, så fortæller du ikke nogen om din hjemmeside, fordi du er lidt pinlig over den lige nu.

Hvilket giver absolut NUL % flere kunder!

Det gælder selvfølgelig ikke dig.
Eller…?

En reflektion

Når jeg sidder her og skriver denne blog til dig.
Så kan jeg godt få sådan lidt en Øv fornemmelse i kroppen. Dels fordi jeg selv kender til den følelse og dels fordi jeg har mødt den følelse, så utroligt mange gange ved psykoterapeuter der er igang med, at lave eller opdatere deres egen hjemmeside.

Det er ikke en fornemmelse eller stemning der gør en super positiv, når man senere møder børn, mand, kone eller den næste klient.

Okay, hvad gør du så nu?
Først, lad os lige kigge bagud et øjeblik. Hvad skete der rent faktisk. For det jeg her har beskrevet er en helt normal cyklus for langt de fleste mennesker og det gælder også for psykoterapeuter.

Opsummering:

  1. Et mini-kursus er ofte sjovest i starten, dernæst virkelig træls.
  2. Det er fuldstændigt normalt.
  3. Sjældent passer kurset med dit system eller setup.
  4. Jeg kender den Øv følelse fra både terapeuter og mig selv.

Shiny New Object Syndrome

Først og fremmest, så lad os kort se på hvad der skete de forgangne uger.

Du sidder i sofaen og slapper af.
Du er måske træt efter en lang arbejdsdag.
Du kigger på Facebook.
Du er lidt frustreret over, at der ikke er flere klienter i din klinik.

Når man er træt og kigger på sociale medier og er frustreret over noget. Så påvirker annoncerne dig endnu mere end ellers. Det er ofte hvad de er designet til.
Nogle gange endda designet til, at gøre dig nervøs for, at du går glip af en mulighed der kan give dig løsningen på dine frustrationer…

Det er hvad jeg kalder “SNOS”

Det er helt menneskeligt. Ikke noget nyt i det.
Vi er fra naturens side udstyret med instinkter der “leder efter” skinnende nye ting er kan hjælpe os. Det betyder bare ikke, at vi lige absolut skal købe det mini-kursus, så snart vi ser det.

Problemet er, at Sociale Media platforme er designet til præcis, at “servere” annoncen når du er mest modtageligt (jeg er bestemt ikke fortaler for de platforme)

Eller som en tidligere misbruger sagde

“bare fordi det stod på bordet, behøvede jeg ikke at tage det”

Hvor er det stærkt sagt!
Hvor er det stærkt, at han overvant den følelse.

Så hvad gør du?

Jeg anbefaler altid medlemmerne i Klientbutikken, at gøre følgende:

4 ting du kan gøre helt praktisk

  1. Noter de ideer du får på et stykke papir, i en notesblok, i din mobil eller hvor det passer dig bedst.
  2. Send et link til mig, med den ide eller tilbud du har modtaget, så er det ude af dit hoved og tanker.
  3. Skriv eller kontakt mig (gratis for medlemmer) og lad os finde ud af om det er en god ide for din hjemmeside.
  4. Hvis det er en god ide og det kræver noget teknisk/praktisk arbejde på hjemmesiden. Så sørger jeg får at det bliver udført uden siden går sort! (gratis for medlemmer)

Og uanset om du er medlem eller ej, så vil jeg klart anbefale, at tage en snak med din hjemmeside udvikler/designer/webmaster, kært barn har mange navne 🙂
For han/hun kan ofte noget nemmere gennemskue om det rent faktisk giver dig flere klienter.

For uanset hvor god en ide eller hvor godt et kursus det er, så er kan det være det kun virker for mekanikere, eller fodterapeuter men ikke lige for psykoterapeuter og så er det jo ærgerligt, at have brugt alt den tid på planlægning, udførslen for slet ikke, at tænke på de penge kurset måtte koste.

Konklusion

Vi er ved, at være ved enden af denne blog. Og 1000 tak fordi du har læst med.

Jeg håber, at det har givet dig et brugbart redskab til din psykoterapeut klinik. Du og dine klienter fortjener, at du kommer ud og “lyse op”.

Nogle gange, kan det være godt med et online kursus til, at friske din side op. Men det skulle helst ikke være fordi, at Facebook eller andre sociale medier udnytter dine trætte stunder.
Det skulle i stedet være fordi dette mini-kursus, kan hjælpe dig med rent faktisk, at få flere kunder i din klinik.

Kender du en der kunne få et udbytte af at læse den blog, eller bruge den som udgangspunkt for en god diskussion om brugen af sociale medier, så er du mere end velkommen til, at dele den.

Ha en fantastisk dag, hvor vi igen gør en forskel for hinanden!
Jens

PS: Mangler du hjælp til din nuværende eller nye hjemmeside, så giv et kald. Jeg giver gerne et par input.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Den gennemskuelige vej til en ny hjemmeside og vedligehold af den nuværende

Autentisk hjemmeside i øjenhøjde for terapeuter:

til en fast månedlig pris

For mange terapeuter giver deres hjemmeside og markedsføring hurtigt anledning til stress, tvivl og skyldfølelse fordi det kan virke uoverskueligt og der er altid lige noget der burde gøres.

Derfor har jeg lavet et medlemskab hvor du kan få en autentisk hjemmeside i øjenhøjde. Jeg sørger for, at du bliver forstået og at din hjemmeside giver dine klienter mulighed for, at lære dig, at kende på en let forståelig og nærværende måde.

Du kan altså slappe af og nyde, at du nu har en "hjemmeside mand" der går op i at tale et pædagogisk  og forstående sprog.

Alt sammen indeholdt i et medlemskab.

Har du brug for en ny hjemmeside, så kan du få det for et beløb der bestemt også er i øjenhøjde.

Book en tid til et online møde (eller tlf) med mig. Så hjælper jeg dig godt i gang.

Tilmeld dig og få inspiration til hvordan du får mere fokus på dine klienter end din hjemmeside.

>