Tiltrækker du den rigtige (eller forkerte) type af klienter
Tiltræk de klienter der passer til den terapi du tilbyder
Jeg sad en dag og talte med psykoterapeut om det med at hans klienter oftest kun var der nogle få gange og så hørte han ikke rigtigt fra dem mere. Han (lad os her kalde ham Søren) havde prøvet at få solgt nogle klippekort med 5 klip hvor de sparede 10%. Men der var ingen der sagde ja tak.
Det var hårdt og frustrerende, fordi han skulle hele tiden skaffe nye klienter. Hvis de nu ville forlænge deres forløb bare en smule længere, få nogle flere sessioner, så ville det lette ham meget.
Jeg spurgte Søren, er det mon fordi de allerede har opnået det mål, eller fået løst det problem de kom for?
Ej sagde han helt bestemt!
Jens, du forstår lige så godt som jeg, at de fleste klienter ikke opnår de ønskede resultater inden for to sessioner. Hvis de ønsker at opleve en ægte transformation i deres liv, er der behov for et mere omfattende arbejde.
Jeg var enig med Søren, da han sagde, at det er sjældent, at man ser klienter, der har overvundet deres problemer inden for blot en eller to sessioner. Det er vigtigt for dem at investere mere tid og kræfter i terapien, opbygge tillid til deres terapeut. Desuden skal de være villige til at håndtere deres følelser og arbejde sig igennem dem.
Så jeg spurgte Søren: Hvordan kan du hjælpe klienterne til at blive længere?
Ja, det er jeg virkelig i tvivl om. Jeg kan simpelthen ikke se hvor det går galt i byen for at bruge det udtryk.
Har du overvejet, om din markedsføringsstrategi hjælper med at tiltrække de ideelle kunder? Er der ting du gør, der måske tiltrækker potentielle klienter, som ikke passer til det, du tilbyder?
Søren så noget overrasket ud... Kan man tiltrække de forkerte klienter? Hvad er forskellen?
Hvad Søren ikke var klar over
Jeg forklarede Søren, at ved at målrette sig mod den rigtige type klienter, som sandsynligvis vil blive og arbejde sig igennem deres problemer over tid, ville han kunne opbygge en bedre klient relationer.
Det handler helt enkelt om at din måde at være terapeut, det terapeutiske rum du skaber og de redskaber du bruger passer til deres identitet - den måde de gerne vil fremstå på.
Søren nikkede aha. Hvordan finder man ud af det?
Man kan helt overordnet sige, at nogle klienter går efter den fornuftige, problemløsende psykoterapeut. Og andre går efter den mere personlige og behagelige psykoterapeut.
Og jeg skal skynde mig at sige. Det er ofte virkelig svært selv at vurdere det. For du ser jo dig selv fra din egen side. Og de ser dig fra deres side. Og oftest, så er de slet ikke klar over hvilken type de er. Det sker helt ubevist.
Men lad os kigge på hvordan din markedsføring er nu, i forhold til hvad du egentlig tilbyder dine klienter.
Søren: Det lyder godt nok spændende!
Er du i tvivl om du tiltrækker den rigtige type klienter?
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Arbejdet går i gang
Vi fik kigget på det, og Søren var selv meget fokuseret på at der var ordnede forhold, dvs at han ret hurtigt fortalte klienten om hvordan processen var når man var i terapi ved ham. Og på væggene i hans terapirum, der var der alle hans fine diplomer fra uddannelser han havde taget.
Han havde i øvrigt fokuseret mest på Instagram markedsføring. Det havde han hørt fra en kollega, at det var det bedste. Og det var det, han gjorde.
Men hans klientprofil var meget forskellig fra den type person, der ville sætte pris på ham som terapeut - med alle hans eksamensbeviser og struktur.
Det viste sig, at Søren var nødt til at foretage nogle ændringer i sin markedsføring for bedre at kunne målrette sig mod personer, der var mere tilbøjelige til at blive længere i terapi hos ham. Og de ville blive længere, fordi hans terapi nu passede mere til deres forestilling eller identitet.
Tiden gik
Ugerne efter fløj bare derudaf. Du ved nogle gange tager hverdagen bare alt ens fokus. Og derfor fik jeg først fulgt op på min snak i et online møde, med Søren i måneden efter...
Hej Søren, hvordan går det?
Det går.... Altså det er simpelthen mærkeligt.
Der gik ikke mange dage efter vi havde lavet ændringerne. Så begyndte der at komme klienter ind af døren, som var en helt anden type. Det var tydeligt, at de gik meget op i hvilke uddannelser jeg havde, hvilke teorier jeg brugte osv.
Mega fedt, for jeg er jo egentligt ret stolt af hvordan hvordan jeg arbejder.
En anden interessant ting er... det er som om de ikke straks fortæller hele deres livshistorie når de kommer ind ad døren. Det gjorde de andre ofte. Og det gik der meget tid med.
Der er en tydelig forskel i hvem der kommer ind af døren nu og så førhen. De spørger helt automatisk om hvor mange sessioner jeg forventer. Så de ved godt dette ikke er et quickfix.
Fedt! Det er jeg virkelig glad høre Søren. Det lyder som om du er blevet en rigtig klientmagnet! Og at det i højere grad er dine drømmeklienter der kommer ind af døren. Dem du virkelig kan hjælpe med din viden.
Det må man bare sige ja til. Jeg anede ikke at det kunne gøre så stor en forskel - men det gør det tydeligvis. Og virkelig interessant at man på den måde kan tiltrække de rigtige klienter til sin praksis.
Ja, det hjælper ikke meget at have en salgsside der tiltrækker klienter hvis det er den forkerte type de kommer ind i klinikken.
Nu kan det være du sidder og tænker,
Apropos salgsside - hvad er det nu lige det er for en fisk?
Det er et super godt spørgsmål. Helt kort, så er det den side på hjemmesiden der får klienterne til at kontakte dig. Det er den vigtigste side på din hjemmeside. Og det er præcis den side jeg fortæller om i næste mail som kommer til dig.
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Ha en fantastisk dag, hvor vi igen gør en forskel for hinanden🌱 Jens