Laver du også Tilpasser markedsføring?

Lær hvordan du tiltrækker det rigtige publikum!

I dag skal det handle om den (desværre) ofte brugte type af markedsføring, hvor man primært tager udgangspunkt i tal, data og tager udgangspunkt i den nyeste trend på eksempelvis sociale medier. Det er en markedsføring som jeg ser mange psykoterapeuter prøver og de ender ofte med, at blive meget udmattede, stressede og ja nogle gange opgiver de helt at lykkedes med at hjælpe klienter. 

Et eksempel på det kunne være.

Når du laver et opslag på sociale medier som Facebook og Instagram, forsøger du at få flest likes, kommentarer osv. Her handler det om at skabe størst muligt rækkevidde og interaktion.

Hvis mange godt kan lide dit opslag, vil endnu flere få det at se og der er jo godt, er det ikke? 

Lad os i dag undersøge det sammen.

Tilpasser markedsføring

Jeg kalder det nogle gange for "tilpasser markedsføring". Lidt som når en klient har relationsproblemer, fordi de altid scanner hvordan andre vil have de skal være, sige, gøre for at blive accepteret. 

Eller når du ser din veninde gør noget på en eller anden bestemt måde for at imødekomme en andens forventninger? Det er ligesom tilpasser markedsføring - vi tilpasser vores budskab til at appellere til flest mulige mennesker på sociale medier, så vi kan få mange likes og kommentarer.

Det kan virkelig nemt komme til at give bagslag.

Vi kunne tage et lavpraktisk og tænkt eksempel. En elektriker har hyret et godt markedsførings bureau til at hjælpe ham med at lave markedsføring på hjemmeside, facebook, instagram. Dette bureau har fuldstændig styr på hvilke typer af opslag der skal være og hvor. Det har de data og tal der fortæller. Og de laver masser af tilpasser markedsføring.

Og nu sidder du så en tirsdag aften og ser et opslag fra den elektriker på Instagram. Et opslag om hvor sjovt og hyggeligt det er at være ude ved Jette på Landevej 27b. I annoncen er der skruet op for alle farver og filtre, på videoen. De laver også lige en dans på videoen, inden han begynder at sætte lamper op med bind for øjnene. Det skal man jo på Instagram for det siger data og tallene.

Dagen efter...

Men dagen efter ser du en annonce på Facebook, hvor den samme elektrikker, står og fortæller, at ved ham er der aldrig overraskelser, han kommer til tiden, billedet er taget hvor han står foran sin hvide håndværker bil med et blåt logo på. Hvorfor den forskel fra Instagram? Jo, fordi sådan siger tallene at man skal gøre det på Facebook, for at få flest likes.

Mavefornemmelsen?

Du vil nu højst sandsynligt tænke, er det en elektrikker man ved hvor man har?

Eller er han en der overrasker med sjov i gaden når han kommer?

Eller måske har du kun set den sjove video på Instagram og du bestiller nu elektrikkeren til at hænge lamper op. Du har glædet dig til at se showet. Og til din store overraskelse, så kommer der bare en helt almindelig elektrikker i blåt tøj, en kedelig værktøjskasse og der er stort set ikke et smil på læben.

Du vil helt klart føle dig snydt og skuffet når du står der i døren. Den gode mavefornemmelse, den er helt pist væk!

Hvad gjorde han forkert?

Den kære elektriker har gjort præcist hvad hans webbureau har fortalt ham han skulle gøre. De har brug data for hvad der var bedst ud fra hvad de viste at kunderne synes var godt på Facebook, Instagram. Og ingen tvivl om den dansende elektriker der med bind for øjnene hængte lamper - ja han får virkelig mange likes og kommentarer!

Det fungere altså ikke ret godt.

I stedet så tag udgangspunkt i hvem er dine potentielle klienter. Og formuler dig på samme måde uanset om det er Instagram, Facebook eller din hjemmeside, så du undgår at få skuffede klienter ind af døren.

Vil du undgå at gøre det forkert? Jeg hjælper gerne med en snak om din markedsføring. Uanset om du arbejder med stress, angst eller noget helt tredje.

Du kan skrive til mig her, så får vi en snak - det er ganske gratis😊

Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst 

Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst 


Klienttyper

Der er forskellige typer af klienter. Nogle vil faktisk helst have en dansende terapeut, andre tænker, hvad er det da for noget pjat!!

Og her er det super vigtigt, at du først har helt styr på, hvilken service du vil tilbyde i din praksis. Om du går meget op i strukturer og modeller eller om du går mere op i det personlige, lidt uperfekte.

Og det er en af de største fejl jeg ser ske ved psykoterapeuter. Man tilbyder én ting, men markedsføre noget andet. Det giver skuffede klienter der kun kommer ganske få gange.

Og det er hvad næste mail fra mig handler om. Hvilke typer af klienter går oftest i terapi. Og ja, jeg glæder mig allerede til at sende den til dig. Det er en virkelig spændende og afgørende del i din markedsføring - at du tiltrækker dem der passer til din praksis - din form for terapi.

Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst

Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst

Ha en fantastisk dag, hvor vi igen gør en forskel for hinanden🌱 Jens

PS: Kan man overgøre det? Så det næsten bliver en slesk markedsføring? Ja, det kan det!

og det kan få lige så store konsekvenser. Det handler næste mail om fra mig. Om hvordan man holder balancen.

>