Markedsføring af din praksis på en måde, der giver genklang hos potentielle kunder
Se hvad Pia gjorde, for at få flere klienter i hendes praksis.
Jeg havde en snak med en psykoterapeut, (lad os her kalde hende Pia) som fortalte mig om, at hun kæmpede meget med at markedsføre sig og sin praksis, hvor hun havde specialiseret sig i at hjælpe unge piger med stress. Hendes humør var ikke det mest positive, faktisk var hun ret frustreret over at intet ville lykkes.
Hun havde tænkt på at opgive at kunne leve af at være psykoterapeut. Omvendt så havde hun jo også brugt mange år og penge på den uddannelse. Pia havde lavet opslag, nyhedsmails og annoncer. Og de var alle fint formuleret og sat flot op.
Jeg kunne samtidigt tydeligt fornemme Pia's nærvær og passion for at hjælpe andre mennesker og jeg ved at der er virkelig mange der har brug for den hjælp hun kan give.
Så jeg spurgte Pia, hvad er dine klienters drømme eller problemer?
Hun så helt uforstående ud?
Pia havde nemlig været så fokuseret på at skabe en "perfekt" reklame for sig selv og sine tjenester, at hun fuldstændig overså de reelle behov hos sine potentielle kunder. Hendes markedsføringsmateriale var lavet som hun og hendes webdesigner synes det skulle se ud. I øvrigt en rigtig rar webdesigner, men en der intet kendte til psykoterapi.
Pia fortalte, at hun også havde prøvet et par andre metoder for at forsøge at tiltrække flere kunder...
Hun smilte og sagde, ja jeg var nok ved at blive en smule desperat over at det ikke gav nogen klienter 😀🙈
Hun havde blandt andet indrykket annoncer i lokale aviser, sendt e-mails til potentielle klienter og hængt flyers op rundt omkring i byen. Hun er også begyndt at ændre på hendes hjemmeside, mest for at der skulle ske et eller andet, når det nu ikke virkede. Men desværre var disse ændringer ikke været særlig vellykkede.
Jeg kender det fra mig selv....
Og især det kan jeg huske fra, da jeg selv startede som psykoterapeut. Jeg begyndte at læse på alverdens foraer på blandt andet Facebook. Der var altid nogle der lige kendte eller andet smart trick. Det virkede bare aldrig for mig...
Vil du også have en snak om din markedsføring som Pia fik. Klik på knappen for at skrive til mig.
Tilbage til Pia
Da jeg snakkede med Pia gik det op for hende, at der nok var en pointe i at flytte hendes fokus fra sig selv og over til sine potentielle kunder drømme, at den virkelige forbindelse kunne skabes når hun gjorde det... Hun ændrede sin tilgang og brugte sprog og billeder, der gav genklang hos dem, der søgte terapi. Pludselig begyndte hun, at se der begyndte at komme interesse fra nye klienter.
Hvis du er en kommende psykoterapeut (eller coach) eller hvis du allerede er i gang.
Husk: Sæt dig selv i dine kunders sted og skab budskaber og materiale, der taler direkte til deres drømme eller problemer. Det er der, hvor der kan skabes en ægte og nærværende og oprigtig interesse for at få din hjælp.
Da jeg forleden havde en opfølgende snak med Pia, fortalte hun, at hun nu havde fået ret god tilgang i hendes praksis og at udover de unge piger med stress, så var hun virkelig glad for, at det nu også var gået sådan at mange af pigernes forældre indimellem deltog i sessionerne. Og hvis det fortsatte med den stigende tilgang, så kunne hun leve ret godt af det i løbet af et par måneder.
Pia, det gør mig virkelig glad at høre! Jeg kunne se du havde så meget at give og du manglede bare nogle at give det til. At du også har fået forældrene involveret må være virkelig givende.
Jeg er så stolt af dig og dine resultater, og jeg er sikker på, at det kun er begyndelsen! 💪👏
Det var Pias historie. Jeg håber, at du er blevet inspireret af den.
Jeg har skrevet den fordi Jeg vil gerne opfordre dig, til at tænke på dine potentielle klienter og lave din markedsføring, så den taler direkte til dem. Det er der, hvor den virkelige forbindelse kan skabes mellem klient og terapeut 💪✨😊👍
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Indsæt referencer: Billede | Indsæt tekst Billede | Indsæt tekst
Ha en fantastisk dag, hvor vi igen gør en forskel for hinanden🌱 Jens
PS: Kan man overgøre det? Så det næsten bliver en slesk markedsføring? Ja, det kan det!
og det kan få lige så store konsekvenser. Det handler næste mail om fra mig. Om hvordan man holder balancen.